Het Streekarchivariaat beheert niet alleen historische archieven, het heeft ook wettelijke taken op het gebied van toezicht en advisering op het gemeentelijke informatiebeheer. Overheidsorganisaties zijn volgens de Archiefwet 1995 verplicht om hun informatie in goede, geordende en toegankelijke staat te beheren. De streekarchivaris is als gemeentearchivaris van de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet en Oldebroek belast met het toezicht op alle overheidsarchieven die nog niet naar het Streekarchivariaat zijn overgebracht.
Naast jaarlijkse inspecties, rapportages en gevraagd en ongevraagd advies ondersteunt het Streekarchivariaat de overheidsorganisaties in onze regio in het op orde houden van het informatiebeheer, zodat archiefwaardig materiaal na de wettelijke termijn van 20 jaar geordend kan worden overgebracht naar ons archief. Hiervoor zijn onder de kop 'overheden' alle relevante documenten online beschikbaar.
Onder de kop 'particulieren' is informatie te vinden voor het overbrengen van archief, zowel analoog als digitaal. Op deze pagina's vind je als maatschappelijke organisatie, vereniging, bedrijf of als persoon meer informatie over het schenken en/of in beheer geven archief.
Heb je vragen die niet op deze pagina's worden beantwoord? Neem dan contact met ons op.