Ga naar onze Twitter pagina
Ga naar onze Facebook pagina
Ga naar onze Instagram pagina
Contact

A A
  • Home
  • Collectie
    • Archieven
    • Beeldbank
    • Kranten
    • Bibliotheek
  • Onderzoeken
    • Personen
    • Hanze
    • Tweede Wereldoorlog
    • Educatie
  • Bezoeken
    • Uw bezoek
    • Vestigingen
    • Openingstijden
    • Tarievenlijst
    • Auteursrechten
    • Openbaarheid
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
  • Actueel
    • Ermelo 50 jaar
    • Nieuws
  • Over ons
    • Organisatie
    • Medewerkers
    • Vrijwilligers
    • Bestuur
    • Diensten
    • Vacatures
    • Links
Uw zoekacties: Commissie van georganiseerd overleg tussen het bestuur en he...
Mijn Studiezaal Mijn Studiezaal (inloggen)

5009 Commissie van georganiseerd overleg tussen het bestuur en het personeel der gemeente in de gemeente Harderwijk, 1921 - 1941

Meer informatie
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Naar boven om te zoeken
5009   Commissie van georganiseerd overleg tussen het bestuur en het personeel der gemeente in de gemeente Harderwijk, 1921 - 1941
Delen
Doorsturen per email
Delen via Facebook
Delen via Twitter
Printen
Mijn Studiezaal
Favoriet of een notitie maken
Stel een vraag of plaats een opmerking op de tijdlijn
Reageren
Stuur een reactie naar Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
Inleiding
De Commissie van Georganiseerd Overleg (GO), zoals die bij raadsbesluit d.d. 26 mei 1921 werd ingesteld, was bedoeld als overleg tussen de overheid en haar ambtenaren. Het was een adviescommissie dus was er van echte medezeggenschap nog geen sprake. Tijdens de eerste bijeenkomst van het GO zei burgemeester Kempers dan ook: 'Op den boom van gezag kan men geen tak van medezeggenschap enten'. Toen werd er al wel over 'eigen tijd' ofwel 'vrije tijd' gesproken zij het met de grootste moeite. De burgemeester zei dan ook: 'dat de heerlijkste eigen tijd die is, welken men geeft om zijn werk te dienen' en dat het ons opgelegde werk er is om: 'te dienen, God te dienen. God die zelf werkt tot nu toe, en zolang het licht is het werken ons aanprijst, en die ons het werk geeft, en ons met en in ons werk zegent'. Aan de andere kant moet men de arbeid wel goed geregeld en goed belonen. Want: 'de overheid is ook hierin Gods dienaresse'.
Vanuit die overtuiging was in het GO dan ook geen delegatie van het gemeentelijk personeel vertegenwoordigd. Het college van burgemeester en wethouders koos uit haar midden een lid die als voorzitter van het GO optrad. Het voorstel was dat de overige leden van het GO zouden zijn: twee vertegenwoordigers van de vakbonden, twee door het college aan te wijzen diensthoofden en tenslotte drie door de gemeenteraad aan te wijzen raadsleden. In de gemeenteraadsvergadering was een aantal raadsleden dat inzag dat de werknemers zo geen stem in de samenstelling van het GO hadden en dat ieder voorstel door het bestuur kon worden weggestemd. Daarom werd er een wijziging voorgesteld, zodat iedere vakbond met voldoende leden onder het personeel, twee vertegenwoordigers in het GO zou krijgen.
De Commissie gaf gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders betreffende de besluiten over arbeids- dienstvoorschriften zoals het ambtenarenreglement, het wachtgeld, de pensioenen en natuurlijk de salarisverhogingen.
De omvang van dit archiefblok is slechts 0,05 m1.
laatste wijziging 04-12-2015
63 beschreven archiefstukken
Delen
Doorsturen per email
Delen via Facebook
Delen via Twitter
Printen
Mijn Studiezaal
Favoriet of een notitie maken
Stel een vraag of plaats een opmerking op de tijdlijn
Reageren
Stuur een reactie naar Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
Overzicht deelnemers aan het GO
3.1. Voorzitter
Toon details van deze beschrijving
3.2. Aangewezen Raadsleden
Toon details van deze beschrijving
3.3. Gekozen Diensthoofden
Toon details van deze beschrijving
3.4. Vertegenwoordigers Algemeene Nederlandsche. Christelijke Ambtenaarsbond
Toon details van deze beschrijving
3.5. Vertegenwoordigers Algemeene Nederlandsche Politiebond
Toon details van deze beschrijving
3.6. Vertegenwoordigers Nederlandschen Bond van Gemeente Ambtenaren
Toon details van deze beschrijving
3.7. Vertegenwoordigers Nederlandsche Bond van Personeel in Overheidsdienst
Toon details van deze beschrijving
3.8. Vertegenwoordigers Nederlandsche Christelijke Bond van Personeel in Publieken Dienst
Toon details van deze beschrijving
3.9. Toegevoegd secretaris
Toon details van deze beschrijving
laatste wijziging 04-12-2015
63 beschreven archiefstukken
Delen
Doorsturen per email
Delen via Facebook
Delen via Twitter
Printen
Mijn Studiezaal
Favoriet of een notitie maken
Stel een vraag of plaats een opmerking op de tijdlijn
Reageren
Stuur een reactie naar Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
Inventaris
1 Notulen van de vergaderingen van de Commissie van Georganiseerd Overleg 1921-1936, met voorin de verordening tot regeling van het Georganiseerd Overleg tussen bestuur en personeel van de gemeente, zoals d.d. 26 mei 1921 werd vastgesteld, 1921-1936. 1 deel
2 Reglement van orde voor de vergaderingen van de Commissie van Georganiseerd Overleg. Gestencild, 1921 en 1934. 2 stukken
3 Ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken van de Commissie van Georganiseerd Overleg, 1921-1941. 1 pak
4 Ambtenarenreglement voor de gemeente Harderwijk, zoals dat is vastgesteld op 30 maart 1933 en gewijzigd 12 oktober 1933 door de gemeenteraad van Harderwijk. Gedrukt, 1933. 1 katern
laatste wijziging 04-12-2015
63 beschreven archiefstukken
Delen
Doorsturen per email
Delen via Facebook
Delen via Twitter
Printen
Mijn Studiezaal
Favoriet of een notitie maken
Stel een vraag of plaats een opmerking op de tijdlijn
Reageren
Stuur een reactie naar Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe

Kenmerken

Datering:
1921 - 1941
Omvang:
minder dan 1 m
Auteur inventaris:
G.W. Hemstede
Inventarisatiedatum:
2004
Vestiging:
Harderwijk
Categorie:
  • Algemeen bestuur en Politiek
laatste wijziging 04-12-2015
63 beschreven archiefstukken
 
 
 

Adres:

Elburg (hoofdvestiging)
Zuiderzeestraatweg Oost 19
8081 LA  Elburg

Overige vestigingen:
Ermelo | Harderwijk | Nunspeet | Oldebroek


Contactgegevens:

Wij zijn (gedurende openingstijden)
telefonisch bereikbaar via 0525 - 688 717.

U kunt ook per e-mail contact met ons opnemen via info@snwv.nl.

Disclaimer | Sitemap