2007 Distributiedienst kring Oldebroek, 1939-1950
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Van deze personen, die werkzaam zijn geweest te Oldebroek en/of Elburg zijn persoonsgegevens aanwezig in de dossiers in het archief van het gemeentebestuur van Oldebroek na 1940 (dossiernummers 39/1 tot 39/3, zie ook bijlage 2).
Na de naam worden de jaren van het dienstverband genoemd. Niet in alle gevallen waren deze geheel volledig vast te stellen.
Waarschijnlijk is deze lijst ook niet geheel volledig.
Dat zal nader onderzoek kunnen uitwijzen
De hier aangegeven nummering en dossieromschrijving is overgenomen van de momenteel gehanteerde dossierinventaris.
De code is in alle gevallen -1.824.53, soms met toevoeging
zie ook bijlage 1